Årsresume 2016 Del 1
 
Jag inledde årets första dag med att jobba, medans alla andra låg bakis hemma så arbetade jag i stallet, haha! Den 7e januari var det dags för dagen som jag längtat sååå länge på- äntligen skulle jag flytta över till andra sidan atlanten och börja plugga på SBCC! När jag lämnade Göteborg så var jag i extas, jag skulle få uppfylla min dröm. 
Flygresan till USA var dock inte helt problemfri, jag mellanlandade i både Köpenhamn och San Fransisco, i SF rådde det kaos. Planet från Köpenhamn hade blivit försenat och jag landade alltså senare än beräknat i SF, vilket gjorde att jag fick kuta igenom flygplatsen i enbart strumpor, anledningen till detta var att man var tvungen att ta av sig skorna vid säkerhetskontrollen. På San Fransiscos flygplats trodde jag även att jag tappat bort alla min fickpengar jag fått i julklapp, men som tur var hade jag bara gömt dom väl i mitt handbagage. 
När jag väl landade i Los Angeles fick jag reda på att jag bokat hotell fel datum, vilket sög, men tack och lov så löste det sig. 
 
Den 8e januari vaknade jag upp tidigt som bara den efter en skön natts sömn i LA, jag begav mig så till flygplatsen där bussen som skulle ta mig till Santa Barbara gick. Jag har ett sådant fantastiskt minne från resan från LA till Santa Barbara, när vi åkte längst kusten satt jag och lyssnade på Phantom Planet's Californa, ni vet introt från O.C? Allt var så otroligt fint! 
"Checkade" in i lägenhetskomplexet Beach City samma dag och bodde helt själv i en lägenhet på första våningen, jag var på riktigt livrädd de första dagarna, haha! Det som gjorde mig mest rädd var att det var en snubbe som var efterlyst som hade bott på området som hade begått något hemskt brott. På lappen utskriven av polisen så stod det att killen var farlig och att man skulle kontakta security om man såg honom. 
 
Under mina första dagar i USA så träffade jag David, Elin, Matilda och Amanda. Under wave weeken som var en introduktionsvecka så träffade jag betydligt många fler och det var även under denna veckan som mina amerikanska room mates började trilla in. Först kom Megan, sedan Alyssa och slutligen Sarah och Gabby! 
 
I början av min tid i USA var det ett rent helvete att hitta mat som inte enbart innehöll socker, eller ja om jag skall vara helt ärlig så fanns det ingen mat eller liknande som var utan socker. Åh nu när jag sitter här och tänker tillbaka på min tid i USA så blir jag helt emotional. Fy vad jag saknar Santa Barbara och alla fina vänner jag lärde känna. 
 
En fråga jag ofta fick höra under den första månaden var "Har du ingen hemlängtan?" Denna fråga ställdes av både svenska vänner hemifrån och folk jag lärde känna i USA. Och svaret var nej, jag hade ingen hemlängtan under de fantastiska månaderna jag spenderade i USA. Jag har alltid varit väldigt "modig" eller vad man nu skall säga- jag har alltid gått min egna väg och egentligen struntat i vad folk har sagt. Nej, mitt självförtroende har aldrig varit på topp, men jag har alltid utmanat mig själv och vågat göra saker! Men tillbaka ang. funderingarna kring hemlängtan- jag kände som så att varför skall jag gå och må dåligt och sakna allt hemma i Sverige när jag är på en fantastisk plats och har det helt underbart? Medans Sverige var ett snökaos så kunde jag ligga på stranden och sola i Januari. Jag älskar sol, jag älskar semester och jag tyckte att det var helt fantastiskt att bo utomlands. 
 
Vad var då jobbigast den första veckan? Jo det var nog min fina Sverigedialekt som la sig på engelskan, fy tack o lov så lärde jag mig prata bra amerikanska såfort skolan drog igång! Men i början hörde man att jag var från utlandet, däremot hördes inte detta efter två månader. Minns att det var en kväll i mars/april som jag och Gabby hade varit ute och tog en Uber hem, chauffören trodde inte på mig när jag var från Sverige eftersom jag tydligen pratade väldigt bra engelska och man kunde inte höra att jag faktiskt var från Sverige. 
 
Här kommer ett gäng bilder från första tiden i USA! 
 
 
Skolan satte igång direkt, redan första riktiga dagen så fick man uppgifter att göra, men det var ändå väldigt roligt. Vi åkte på hiker, solade, käkade froyo, käkade sushi, shopppade och levde loppan i början. Vi var på amerikanska college fester och herrejäklar alltså! Det var verkligen precis som i Collegefilmer- DJ's, öltunnor, aspackade folk osv. En annan sak som verkligen stack ut från det svenska festlivet var att varenda kotte rökte gräs. Eller inte jag såklart, jag är verkligen emot skiten. Men när man gick på Del Playa, som ett festområde i Isla Vista heter så blev man nästan hög av alla weed-ångor som cirkulerade runt i luften! 
 
Min kompis Emma kom ner och hälsade på i Februari under Valentines, Valentines Day spenderades på en biograf, vi såg How to be single! Skitkul! 
 
I Mars månad vet jag med mig att vi firade St Patricks Day, jag inhandlade en SHACK ROCK tröja för några dollar på Marshalls för att matcha temat! Jag och Gabby pallade även avokados, intressant månad kanske ni tänker, haha. Har även för mig att Midterms hölls i mars, alltså de proven som hölls när halva terminen hade gått. Så det var en hel del pluggande! 
 
 
Det bästa med April månad var utan tvekan Hawaii! DET FINNS PÅ RIKTIGT INGEN FINARE PLATS PÅ DENNA JORD. Eller jag har iallafall svårt att tro det, jag har ändå haft turen att få resa runt en hel del och jag har helt enkelt sett mig omkring i världen. INGET ställe slår Hawaii. Jag, Matilda och Elin åkte dit under spring break, jag kan numera bocka av att jag varit där samt att jag badat i vattenfall, sett vilda sköldpaddor, surfat, , sett när de spelar in Hawaii Five-0, varit ute vid USS Arizona memorial på Pearl Harbor och massa massa mer. Vi hade 6 helt fantastiska och oförglömliga dagar i Hawaii, jag hoppas att jag en dag kommer kunna åka tillbaka! 
 
 
 
Maj månad var den sista månaden jag spenderade i Santa Barbara, den bestod av mängder av plugg, samt en resa till LA och Universal Studios! 
Gabby blev klar med skolan så jag var på hennes graduation med hennes pappa, det var riktigt kul att få se hur en Amerikansk skolavslutning går till! 
Sista dagen i Santa Barbara var jag ute på en löptur, jag sprang längst med stranden, in på State Street och försökte göra den sista dagen så minnesvärd som möjligt. 
 
Sista gången ute på piren </3 
 
Innan jag flög hem till Sverige så spenderade jag 2 nätter i LA och helt ärligt kan jag säga att jag inte tycker om staden. Det är fullt av hemlösa stackars människor som ligger överallt. Det är inte något som de själva kan rå för, men det är oerhört tragiskt att se. 
LA är oerhört smutsigt och förorenat, fullt av avgaser och skräp. Det finns oerhört många konstiga människor där också, så det gäller att man är på vakt och att man absolut inte går runt själv i LA, då kan otäcka saker hända! 
 
Jag fick iallafall se Santa Monica Pier och Venice Beach. Det var nog det bästa med min upplevelse i LA, jag gick även Hollywood Walk of Fame flera gånger eftersom jag bodde endast 100 meter ifrån stjärnorna. 
 
I del 2 tänkte jag skriva om livet hemma i Sverige! Förlåt för ett väldigt långt inlägg, men förhoppningsvis var det ändå rätt så underhållande! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress