Ride Along: Santa Barbara Police Department
Har precis kommit hem efter en ride along hos SBPD vilket var väldigt intressant! 
Fick reda på detta för ca 2 veckorsen och efter det har jag bara gått och väntat på att denna dagen skall komma, jag åkte med från klockan 4.30 p.m- 9 p.m och under dessa timmar så fick jag se en hel del! 
 
Första fallet "vi" blev tillkallade till var ett företag där en anställd hade tagit en summa pengar, så vi blev tillkallade dig eftersom de ville göra en anmälan. Själv tyckte jag otroligt synd om mannen som begått brottet eftersom han inte hade det lätt alls och han verkade verkligen vara en trevlig man som oturligt nog inte hade det lätt i livet. 
 Efter det blev vi kallade till Trader Joes, där en kvinna hade betett sig illa om kunderna. Men hon lämnade så fort hon såg att vi kom.
 
Efter en stund cruisande åkte vi tillbaka till stationen och jag blev runtvisad, fick se cellerna som fanns i själva stationen, det fanns både "vanliga" celler där de hade gripna personer som jag antar bara skulle stanna där i några timmar innan de skulle transporteras vidare. I en annan del fanns det celler gjorda utav galler, såg precis ut som i en film.
I en av de "vanliga" cellerna, som var ett rum med ståldörr och ett litet fönster satt en man som de hade gripit och han hade även en pistol på sig. Fick se pistolen under tiden som en av poliserna preppade ihop pistolen för att skicka iväg den som bevismaterial.  
 
Efter detta satte vi oss i bilen igen och denna gången bar det av mot en lägenhetstvist. Det var ett väldigt fattigt lägenhetskomplex och i lägenheten där bråket var så bodde det två män som hatade varandra, bägge sa att de hade blivit hotade av varandra. Det var tjaffs om att den ena var en högljudd bråkstake och att den andra var våldsam. Men när bägge parter intervjuvades så sa de bara att den andra ljög. 
Sen så kom även människan som ägde lägenheten och la sig i, han kallade personen som ringde polisen för en massa saker och ett bråk eskalerade. De betedde sig verkligen som små barn, riktig sandlådenivå! 
 
Vi åkte sedan vidare mot en husvagn som stod parkerad i ett fint område, folket i området klagade eftersom de inte visste vilka personerna var. Detta "fallet" gjorde mig faktiskt riktigt ledsen eftersom jag tyckte så otroligt synd om människorna i husvagnen. Husvagnen var deras hem och de var tvugna att stanna pga regnskurarna som höll på eftersom deras husvagn läckte in. 
Men de rika folket ville ha bort dem på direkten från deras gata. För mig så är alla lika mycket värda oavsett hur mycket pengar man har, men det är ett ordspråk som väldigt få Amerikanare håller med om. Här är det lite "Ju mer pengar du har, desto svinigare kan du betee dig och komma undan med det." 
 
Jag fick även se en bil bli stoppad, men det var inte något direkt speciellt med den händelsen, var en kvinnlig förare som gjort en otillåten sväng eller något liknande så därför blev hon stoppad. Dock kunde jag höra en biljakt som höll på någon annanstans på radion. 
 
Det var en kul händelse att få uppleva och jag lärde mig väldigt mycket nytt! Till exempel som hur kassa deras lagar kring drunk driving är. Här är det olagligt att köra först när man har över 0.8 promille i blodet vilket är helt sanslöst mycket! Hemma i Sverige är det ju grov rattfylleri vid 1.0 promille har jag för mig. 
Polisen jag fick åka med berättade att hon ibland hade åkt på fall där folk hade över 3.0 promille i blodet, självklart hade i dessa fall kraschat- men hon sa att hon var förvånad över att de ens levde innan de satte sig i bilen. 
 
En annan sak som skiljer är även deras bilar och deras utrustning. 
Bilarna är utrustade med datorer där de får upp fallen på, bilen har även ett inbyggt galler runtom där den gripna personen sitter samt en glasruta ut mot polisen för att personen inte skall kunna göra utfall eller spotta på dem, vilket tydligen var väldigt vanligt. 
Sen så har de så otroligt mycket utrustning runt midjan, förutom batong, handbojor, vapen och pepparspray hade de dessutom en stötpistol och en massa annat konstigt. Det fanns dessutom en jäkla k-pist brevid oss i polisbilen. EN K-PIST, ett jäkla maskinvapen!! 
 
Hursomhelst, detta var en rolig upplevelse att få vara med om! Jag vet även nu att jag aldrig kommer kunna tänka mig att jobba som polis i USA. Inte en chans att jag som tjej riskerar att patrullera all by myself i svarta gränder i ett land där var och varannan människa bär på vapen. 
 Svenska polisen är så mycket bättre! 
 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress