En vecka på Hawaii!
Hejsan!
Kom hem igår natt efter en helt magisk vecka på Hawaii, det har utan minsta lilla tvekan varit den bästa veckan i mitt liv so far!

Äventyret började för en veckasen, lördagen den 26e mars. Vi gick up helt otroligt tidigt för att ta flygbussen från Santa Barbara klockan 05.50 på morgonen, planet lyfte vid 11 och om jag inte missminner mig så landade vi i Honolulu vid tvåtiden på eftermiddagen, flygturen varade i cirka 5,5 timmar men pågrund av att det var tidsskillnad så landade vi där såpass tidigt. Vi tog en taxi från flygplatsen till hotellet och vi alla var impade över hur fint vårat hotell faktiskt var! Vi åt en snabb middag på hotellet, jag beställde in en liten vegetarisk lasagne och lökringar. De lökringarna jag åt var utan tvekan de godaste lökringarna jag någonsin ätit! Efter att vi ätit drog vi ner en sväng på stranden innan vi gick hem.

På söndagen, vilket var den första riktiga dagen så gick vi upp tidigt för att åka till Koko Head trail vilket var en en låång trappa, den är 1048 trappsteg enlight google, så det tog rätt så lång tid att ta sig upp. Men det var värt det eftersom utsikten var helt otrolig! När vi kom hem insåg vi att vi alla hade fått en otroligt ful bränna efter sportbhn, så vi gick till stranden för att sola och bada en sväng. På kvällen gick vi ut och käkade på cheesecake factory, jag åt en mac and cheese och beställde in en cheesecake med cookie dough till efterrätt. Det kan nog ha varit något av det godaste jag någonsin ätit!

Måndagen började med otroligt tidig uppgång, vi gick upp runt 6-tiden för att åka till Pearl Harbor och vara där vid 7 på morgonen eftersom de delade ut gratisbiljetter. Vi fick lära oss om attacken vid Pearl Harbor och åka ut till USS Ariozonas memorial, var intressant att få lära sig nya saker och att se den berömda minnesväggen med alla bortgångna soldater som arbetade på USS Arizona. Två fun facts är att båten som ligger under själva minnesbyggnaden fortfarande läcker olja och att det är 4 soldater som överlevde attacken 1941 som fortfarande är vid liv!
Efter Pearl Harbor åkte vi till National memorial cemetry of the Pacific, vilket är det stället som alla fallna soldater ligger begravda på. Det var en otroligt vacker plats, men man kunde inte låta bli att bli lite sorgsen av att se alla gravar, totalt skall det vara ca 34 000 soldater som ligger där. Väldigt många va gravarna som finns där är Unknown, vilket är otroligt tragiskt.
Efter att vi kommit hem därifrån gick vi till stranden och tog en surflektion och det var så otroligt kul! Hoppas verkligen att jag får chansen att surfa här i Cali! Våran surfinstruktör var en man som hette Lumpy, väldigt rolig!

På tisdagen gick vi också upp tidigt! Vi tog bussen ut till Halona Blow Hole, vilket var ett berg med ett hål i mitten och emellanåt blev det som en explosion i hålet och vatten flög upp igenom det. Vi såg även vattensköldpaddor och simmade i otroligt fint vatten!
Efter att ha spenderat några timmar vid Halona så tog vi bussen tillbaka till Waikiki och gick ner och la oss på stranden. Nere på stranden så solade och badade vi ytterligare och vi blev även prankade av två youtubers. Trodde aldrig att jag skulle råka ut för något sådant men så fel man kan ha. Det var en kille som kom fram till oss klädd som Bruce Lee och berättade quotes om hur man skulle leva livet samtidigt som han gjorde armhävningar. Han frågade även ut oss på en dejt men vi sa att vi redan var upptagna och då från ingenstans börjar han slå bakåtvot efter bakåtvolt ifrån oss. Vi dog av skratt och efter några minuter kom hans kompis fram till oss med en kamera i handen och sa att vi hade blivit prankade. Så inom en vecka hoppas jag att det klippet ligger ute på youtube.
Vi avslutade kvällen med att äta på Hard Rock där jag beställde en Veggie Burger, det var utan minsta tvekan den godaste vegetariska hamburgaren jag någonsin ätit.

Onsdagen började med en biltur ut till Manoa Falls trail, där vi gick en hike för att se ett vattenfall. Tyvärr fanns det inget vatten i vattenfallet, så vi tog en uber vidare till stället där Hawaii Five-0's headquarter ligger i serien. Vi fick gå in och gå runt och kolla i hela byggnaden, vi berättade för vakterna att vi var stora fan av serien så de lät oss gå upp på övervåningen. Tyvärr så fanns det inte så mycket att se inne i själva byggnaden med det var ändå väldigt coolt att få vara där.
Efter att ha varit inne i byggnaden i ett tag började jag att stalka runt på facebook för att utreda vart inspelningarna av Hawaii five-0 höll hus och vi hittade platsen! Helt galet, så nu kan jag säga att jag har sett Hawaii Five-0 spelas in och jag har även sett Alex O'Laughlin(!!!) (Mc Garret), Scott Caan (Danno)  Daniel Dae Kim (Chin), Chi McBride (Grover) och Dennis Chun (Lukela). Dennis Chun kom även fram till oss och hälsade på oss samt tog en selfie, tyvärr ser man inte att jag är med på selfien dock.
Kvällen avslutades med middag på Top of Waikiki.

Under torsdagen, vilket var våran sista riktiga dag hyrde vi en bil och åkte runt på ön. Vi åkte till North Shore och besökte Turtle Bay, Sharks Cove mm. Vi åkte i princip runt hela ön och fotograferade och kollade på fantastikt blått vatten och gigantiska vågor.

Och igår började vi dagen med tidig uppgång, vi köpte frulle på Eggs 'n things jag köpte jordgubbscrepes, vi tog med oss maten till stranden och passade på att ta ett sista dopp och njuta av paradiset så länge det varade. Sedan tog vi en uber till flygplatsen, vi hade världens bästa uberchaufför som tyckte att det var synd att vi skulle åka hem eftersom om vi skulle stanna skulle han kunna ta oss till fanatstiska platser plus att han dessutom hade en kompis som jobbade med Hawaii five 0.
På flygplatsen blev planet försenat och när vi väl skulle få åka så var planet fyllt av förvirrade kineser som inte fattade en dugg och som inte visste hur man åkte plan. En flygvärd ställde sig till slut och gapade på kineserna eftersom de vägrade att lyssna, han sa "SIT THERE, STAY!!!", vilket var otroligt kul för helt plötsligt satte sig kineserna ner. Men det varade inte länge, efter bara någon minut när vi var ute på startbanan reste sig en kines upp för att hämta sin ryggsäck. Men efter ytterligare lite tid var vi påväg upp i luften och påväg hem.
Det var nog den mest.. tja konstigaste flygturen jag varit med om. Vi hade ca 40 kineser i våran del på planet som stod och skrek på kinesiska till varfandra. De stod i stora klungor i gången vilket hindrade kabinpersonalen från att kunna utföra sitt arbete... Hela planet var jätteirriterande på de förvirrade kineserna.
Till slut landade vi iallafall i LAX och tog en uber hem till Santa Barbara.

Jag är helt otroligt ledsen över att vara hemma, jag älskar Santa Barbara, men Hawaii var något helt galet fantastiskt. Jag har haft turen att få se mig om i världen sedan jag var liten och inget ställe slår Hawaii.

Mahalo!

Emilie Levinsson

Nej vadå avundsjuk... ;) (Är riktigt avundsjuk)

Svar: Om du någongång får chansen att åka till Hawaii, så åk! jag vet att det är jättedyrt att åka från Sverige, men åh jag vill så gärna tillbaka dit! Min tanke är att jag skall åka tillbaka dit när jag fyller 50, haha då har jag god tid på mig att spara!