Diss USA
Eftersom jag har bott i USA i lite över 4 månader nu så har jag haft möjligheten till att ta del av det mesta och i detta inlägg så tänker jag både hissa och dissa landet. 
Jag insåg nu när jag skrivit halvvägs att inlägget blev otroligt lång och därför väljer jag att dela upp det i 2 delar, så jag börjar med dissen och avslutar med hissen som kommer att publiceras någongån under morgondagen! 
 
 
Diss: 
 
1. Maten. Det är ändå någonting som jag känner att jag måste dissa. Här är det väldigt få som faktiskt vet vad det innebär att äta sunt och nyttigt. Det är inte ovanligt att se smällfeta människor som knappast kan gå ute på gatorna. Att köpa grönsaker i ett Grocery store är svindyrt, det är i princip billigare att åka till Mc Donalds och köpa en cheeseburgare än att gå in i affären och köpa ett äpple. Det är rätt så underligt att just färska grönsaker och frukt är så dyrt här eftersom jag bor i en del där vädret gör det möjligt att odla vad som helst. Det finns liksom tillomed avokadoträd på campuset. (Detta gäller ej maten som går att köpa på resturanger, den är över lag riktigt bra och välgjord!) 
 
 
 
 
2. Public transportation. Den är helt urusel här, bussarna är kassa och går sönder med jämna mellanrum, om det inte är som så att man har ett skolkort så måste man betala kontant på bussen. De är helt otroligt efter i utvecklingen om man jämnför med Sveriges bussystem där man köper ett kort och tankar på. För övrigt så har jag glömt av vad ordet heter på svenska, så därför så får det helt enkelt stå i engelska, hoppas att ni förstår ändå-
 
 
 
3. Recycling. Även här har jag glömt av vad ordet heter på svenska och jag är alldes för lat för att leta upp vad de heter. Här finns det ingen källsortering (det heter så va?) utan man kastar allt i en och samma trash bin. Jag är van vid Sverige där man sorterar plast, papper, färgat & ofärgat glas, elektronik och mat. Men det finns det inte här... (Om bilden talar någon som helst sanning har jag ingen som helst aning om.) 
 
 
 
 
 
4. Miljlöförstöelsen. Det finns nog inget land som bidrar till så otroligt mycket förstöelse av miljön som detta landet. Bensinen är snorbillig, halva priset om man jämnför med det som vi har på den svenska marknaden. Detta leder till att alla tar bilen överallt, även fast det bara är hundra meter. 
 Men det är inte det enda som bidrar till miljöförstöelsen, alla förpackningar med mat/godis etc. är för det första väl inpackade i både papper och plast, sen så är oftast även sakerna i förpackningen inplastade. Varför kan man fråga sig? Det gör ingen direkt nytta, det bidrar bara till miljöförstöelsen. 
 
 
 
 
 
5. Kranvattnet. Kranvattnet är fullt av klor och även arsenik. Vilket innebär att man måste lägga vattnet i en tillbringare med ett filter i för att det inte skall smaka klor. Tror inte att det är direkt bra att dricka det om man inte renar det innan man dricker det eftersom det luktar som en klorad pool emellanåt. 
Detta resulterar i att folk köper vatten på pet-flaska vilket också innebär till ökad miljöförstöelse. 
 
 
 
 
6. Försäkringar osv. En annan sak som suger är de dyra försäkringarna, att sjukvård inte är gratis och att det inte finns någon direkt hjälp att få om man förlorar jobbet eller blir hemlös. Här i Santa Barbara har vi otroligt många hemlösa, vilket är otroligt tragiskt att se. Så egentligen är jag lyckligt lottad som är född i Sverige där i princip allt är gratis. 
Här i USA kostar det ca 100 000 dollar om man bryter benet och hamnar på sjukhus, så om man inte är rätt försäkrad så är man rätt så illa ute om olyckan är framme. 
En annan sak som suger är att skolan inte är gratis. 
 
 
 
 
 
7. Vapenlagarna. Inga direkt strikta lagar här inte, enligt mig så är de rätt så lame lagar kring innehavande av vapen. Var och varannan människa har vapen, vilket är rätt så obehagligt. 
 
 
Linn Strömberg

Intressant att läsa!

Svar: vad kul att du tycker det! :D
emmaengstrom.blogg.se

MALIN

Vilken rolig lista! Macaroni and cheese skulle jag gärna vilja prova! Kram

Svar: Vad kul att du tycker det! Själv tycker jag inte att Mac & Cheese är någon direkt höjdare, känns nästan som att man sitter och tuggar på en ost, haha!
emmaengstrom.blogg.se

Vendela

Det heter återvinning och kollektivtrafik ;) hahah

Svar: Hahahah tack Vendelish <3
emmaengstrom.blogg.se

Natalie Honkonen

Så kul att man fick lära sig nåt nytt!:D Kram

Svar: vad kul att du tycker det! :D
emmaengstrom.blogg.se

Tilda Barkselius

Ja det där med maten är riktigt konstigt och så dåligt hur de förstör miljön!

Svar: Ja det är hemskt att se vilken miljöpåverkan detta landet har! Även att all mat är halvfabrikat är riktigt kass också, folk kan inte laga mat. Det enda de egentligen vet hur man lagar är Mac & Cheese, vilket är hur simpelt som helt. Man kokar makaroner och häller i ett äckligt gult pulver som smakar ost, haha!
emmaengstrom.blogg.se

tess

Vilket intressant och roligt blogginlägg! Sjukt det där med kosten & maten tycker jag? Tråkigt rent ut sagt! :/
Sv: Tack vad go du är!

Svar: Vad roligt att du tycker att detta inlägg var intressant! :) Ja, amerikanare skulle verkligen behöva lära sig mer om nyttig kost!
emmaengstrom.blogg.se

Gabriella

Håller verkligen med om maten, inte mycket som är toppen!!

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Jätteintressant att läsa.

Svar: Vad kul att du tycker det! :) Har publicerat ett inlägg när jag hissar USA nu! :D
emmaengstrom.blogg.se

ulle

Tack rara du detsamma till dej kika gärna in till mej så kikar ja tillbaka till dej =)
verkar va skoj att bo där tycker ja o ja maten är de väldigt dåliga på =) kram

Svar: Ja det är verkligen jättekul att bo här! :)
emmaengstrom.blogg.se

Anonym

Intressant att läsa!

Lili

Usch, maten i USA verkar så himla äcklig överlag! Inte konstigt folk är tjocka. Om nyttig mat är dyrare än onyttig och så är det dessutom ett land med dålig eller ingen sjukvård för alla som inte har gott om pengar.

Det där med inplastad mat/godis... måste vara otroligt irriterande också att behöva sprätta upp flera lager av plast för att komma åt det man vill äta? Jag skulle nog tappat tålamodet halvvägs. xD

Ser fram emot att läsa om de bra sakerna också! :)

Svar: Haha, ja! Det är så otroligt irriterande att allt är så inplastat! De bra sakerna har också publicerats nu :D
emmaengstrom.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress