USA i en hel vecka
Helt sjukt att det redan har gått en hel vecka sedan jag landade i USA som en förvirrad svensk tills nu, dock är jag fortfarande rätt så förvirrad och vilsen! 
Dagarna går så himla fort så jag har faktiskt inte haft någon tid till att blogga, därför skall jag nu försöka att samanfatta veckan som har gått så kort som möjligt. 
Landade i USA förra torsdagen (7/1) , hade 2 mellanlandningar innan jag nådde min slutdestination LAX, innan dess så flög jag från Göteborg till Köpenhamn och från Köpenhamn till San Fransisco. På San Frasiscos flygplats var det kaos, poliser och kontroller överallt, det tog en himla tid att ta igenom sig tull/säkerhetskontroll nummer 1 och när jag väl var vidare så fick jag reda på att mitt flygplan gick från andra delen av flygplatsen. När jag frågade vart jag skulle ta vägen så var det en gullig kvinna som utbrast "Oh sweetie, your gate is at the end of this airport. It takes like 8-10 minutes to walk."
Så jag började gå, kom fram till en ny tull där de bad mig gå till American Airlines kundcentret för att hämta en biljett, jag gick dit och fick en massa biljetter och sa att oj, jag råkade nog få för många biljetter och gav tillbaka 2. Gick tillbaka mot säkerhetskontrollen, får då reda på att det inte är ett boardingpass som jag håller i min hand utan ett kvitto, får då reda på av samma tjej som sitter i AA-kassan att jag skall använda mitt gamla boardinpass, återigen igenom säkerhetskontrollen och denna gången lyckas jag att komma igenom. När min väska, dator, ipad, mobil, mobilladdare, gopro & väska nr 2 till slut kommit ut ur varsin låda så inser jag att klockan är 16.30. 
Mitt flyg avgår 16.30. Jag drabbas av panik, kastar ner alla mina saker i en av väskorna, tar varsin väska på varsin axel, tar skorna i handen och rusar igenom hela San Fransisco flygplats i enbart strumpor. 
Jag kommer fram till gaten helt genomsvettig, stinker verkligen svett och ser inte något plan. Drabbas av ännu mer panik och inser att jag har missat planet.. Eller inte som tur var eftersom det var hela 30 min försenat... Jag tycker ju att de kunde ropat ut det i tid! 
Väl på planet så drabbas jag av panik ännu en gång, min stora resväska med alla tillhörigheter dumpade jag i början av flygplatsen eftersom två flygplatsvärdar gav mig order att dumpa väskan på ett autamatic bag drop-place. Pratar först med killen som sitter brevid mig och han säger att det brukar funka bra. 
Sedan får jag byta plats eftersom planet inte kan lyfta pga att det sitter för många folk i främre delen av planet, eftersom jag var "snäll" och aktade på mig så blev jag bjuden på gratis snacks och dricka på flyget. 
Under tiden på planet får jag även kontakt med en jättegullig kvinna som även hon försöker lugna mig när jag frågar henne om den automatiska bag dropen! 
Väl framme i LA är jag livrädd över att min väska inte ska vara där och att jag ska ha förlorat allt, men som tur var fanns den där. Blev så jäkla glad! 
Vidare från flygplatsen till hotellet, men givetvis hade jag bokat fel hotellnatt, tänkte att jag skulle komma fram på fredagen, så då bär det av till ett grannhotell som kostar jäkligt mycket mer men jag har iallafall någonstans att sova. 
 
På fredagen (8/1) bar det av till Santa Barbara, det var en bussresa på ca 2 timmar som gick relativt snabbt. Checkade in på Beach City och här har jag bott sedan dess. Mötte även upp en kille som heter David, vi har åkt via samma förmedling i Sverige så det var rätt så skönt att hitta en svensk som var lika villse som mig! Vi gick runt en hel del på state street och handlade bland annat på 99 cent store, en asbillig affär där allt kostar 99 cent, vilket är typ 9 kronor omräknat i Svenska. Köpte vatten, gröt och nudlar där. 
 
På lördagen (9/1) träffade vi även Elin och Matilda vid Santa Barbara Pier, vi gick en sväng på State Street och jag köpte bland annat kuddar och en mjuk sak som är till för att ha på madrassen men jag har den som täcke. Det finns inga svenska täcken i detta land, var inne och frågade efter just ett täcke i flera affärer men ingen visste något så tillslut gav jag upp och köpte mig en madress pad. Hoppas att jag kan få med mig både den och kuddarna hem när jag flyttar tillbaka, kuddarna är ändå märkeskuddar- Ralph Lauren och trots det så kostade de endast 8 dollar styck. 
 
På söndagen (10/1)  så hade Amanda anlänt, jag och Amanda hade kontakt med varandra på facebook innan vi åkte hit så vi gick ner till Ralph's, vilket är den bästa mataffären i denna staden. Vi gick där i säkert över en timma och försökte hitta någon mat som inte enbart innehåller fett och socker, kan inte direkt påstå att jag lyckades något vidare. 
Yoghurten smakar enbart socker, granolan som vi köpte som jag trodde skulle vara åt det nyttigare håller smakar bara socker, allt smakar socker. 
Man märker verkligen sån stor skillnad på Sverige och USA när man grocery handlar, där är det liksom nästan bara halvfabrikat. Man kan ex. köpa broccoli i sås & ost istället för vanlig jäkla broccoli. Vanlig broccoli fick vi tillslut tag på som tur var, i slutet av grönsaksdisken. 
Det sjukaste var när vi gick runt och kollade på färdigrätter bara för att det var intressant att se vad det är för någon skit som folk vräker i sig så fanns det en barnrätt bestående av Mac and Cheese, lite majs och sedan i en annan behållare på färdigmatstallriken så fanns det gelebjörnar, jag tycker verkligen att det är helt sinnessjukt! 
 
Nu under veckan så har jag befunnit mig på wave week i skolan, vilket är en introduktionskurs där man får reda på hur college fungerar typ. I måndags gjorde vi engelskatester, vilket var rätt så svårt eftersom man knappt hade någon tid på sig. Uppgift nummer 1 var att helt från ingenstans skriva en essay om en kändis man skulle vilja käka middag med och man skulle även skriva vad man skulle prata om. Jag skrev om Michael Jackson eftersom det var den första kända personen jag kom att tänka på. Vi hade 20 minuter på oss att skriva uppgiften och sedan skulle den in och rättas av 2 proffesorer i engelska och så skulle de se vilken klass man hamnade i. Jag fick English 100, vilket var bra eftersom man max kunde få English 110 if I remember correctly. 
De andra delarna gick dock sämre, 3 läsförståelser varav den första var ett kompendium med en massa texter, efter varje text fick man svara på frågor, tror att det var ca 7 texter och 35 frågor som jag tyckte var svåra eftersom man endast hade 20 min på sig. Svaren lämnade man in på Scantrons, vilket är såna prickrest som finns i USA. 
Läsförståelse 2& 3 kommer jag inte riktigt ihåg, men jag klassades i English 70 eller 80, kommer inte ihåg vilket men det var ju rätt så mycket sämre än det andra resultatet. 
 
Igår så kom min första roomie, hon har varit hemma över julen och det är faktiskt skönt att inte vara ensam hela tiden! De återstående 3 kommer att droppa in under helgen. 
Idag bakade jag, Matilda och Elin kanelbullar och bröd, kanelbullarna blev väldigt failade eftersom vi hade i alldeles för mycket kanel och sockerfyllning, men gott var det iallafall! Speciellt brödet! 
 
Nu ska jag sova, skall försöka att uppdatera oftare fram över så att jag slipper skriva milslånga inlägg. Många kramar från USA! 



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress